Blog

Op 25/01/2022 geeft Stijn De Meulenaer een seminarie bij Lexalert over ‘Fraude in onderneming/organisatie doeltreffend voorkomen, detecteren, onderzoeken’

Blogbericht delen

Op 25 januari 2022 geeft Stijn De Meulenaer een digitaal seminarie bij Lexalert over hoe fraude in een onderneming of organisatie te voorkomen, detecteren en onderzoeken.

U kan het seminarie raadplegen en inschrijven via de volgende link : https://www.lexalert.be/nl/programma/2022/fraude_in_onderneming_organisatie_doeltreffend_voorkomen_detecteren_onderzoeken-17498.html

 

 

 


Fiscale regularisatie nog mogelijk tot 31 december 2023

Blogbericht delen

Fiscale regularisatie is een must voor wie nog onaangegeven zwarte inkomsten of vermogen heeft

De fiscale regularisatie bestaat al sedert 2004, maar is meer dan ooit actueel. Sterker zelfs: wie ooit  zwarte inkomsten of vermogen genoot, zij het in het buitenland, zij het in België, en zich nadien niet (op de juiste manier) in regel stelde, moet zich realiseren dat hij/zij zich  in het oog van een perfecte storm bevindt die de Belgische regering zorgvuldig heeft opgebouwd.

Common Reporting Standards (CRS)

Lang geleden was de vraag of zwarte inkomsten en vermogen dat voornamelijk in het buitenland werd aangehouden aan het licht zouden komen.  Deze vraag hoeft vandaag geen antwoord meer: de Belgische  fiscus krijgt jaarlijks van meer dan 100 ander landen informatie over alle Belgen die in die landen inkomsten genoten (op basis van de zogenaamde Common Reporting Standards of CRS).  Onder deze landen zijn ook Luxemburg en Zwitserland begrepen, en zelfs verschillende zogenaamde meer exotische “belastingparadijzen” (klik hier voor de lijst met aangesloten landen).

Heeft u een bankrekening in het buitenland?  De Belgische fiscus wordt hiervan zonder dat hij hierom hoeft te vragen jaarlijks ingelicht.  Op deze wijze riskeren alle Belgen die vermogen in het buitenland bezitten en daar inkomsten uit verwerven terwijl ze dit vermogen en deze inkomsten niet aangeven, elk jaar om het voorwerp te worden van een fiscale controle.  Akkoord, de fiscus heeft niet de mankracht om iedereen jaarlijks te controleren, maar het enkele feit dat de fiscus jaarlijks een knipperlichtje boven uw aangifte ziet branden, is een jaarlijks weerkerend risico op controle.

Ultimate Beneficial Owner (UBO) 

Heeft u beslist om uw buitenlands vermogen in een constructie aan te houden?  Ook dan komt u in beeld bij de fiscus.  Op basis van de 4e Europese Antiwitwasrichtlijn zijn Europese vennootschappen sedert enige tijd verplicht om aan te geven welke natuurlijke personen hen controleren.

Het enkele feit dat uw buitenlandse bankrekening door een buitenlandse vennootschap wordt aangehouden zorgt er misschien nog steeds voor dat de Belgische fiscus op basis van de CRS niet wordt ingelicht over het bestaan van deze rekening.  Maar het feit dat u deze vennootschap controleert wordt wel niet langer verborgen gehouden.

Alhoewel de verplichting om de UBO’s aan te geven op dit ogenblik enkel voor Europese lidstaten geldt, is de vraag hoelang het nog gaat duren vooraleer dit ook van toepassing wordt op meer exotische constructies.  De met de regelmaat van de klok opduikende schandalen (zoals de Pandora papers) leggen steeds meer internationale druk op deze landen.

De preventieve witwaswet

Maar de grootste druk komt wellicht van uw eigen financiële instelling.

Op basis van de preventieve antiwitwaswetgeving is uw bankier, maar ook uw levensverzekeraar en beursinstelling al geruime tijd verplicht om een profiel van haar cliënteel op te maken, en telkens wanneer ze weten, vermoeden of redelijke gronden hebben om te vermoeden dat geldmiddelen, verrichtingen of pogingen tot verrichtingen verband houden met “witwassen van geld” zijn ze verplicht om hiervan aangifte te doen aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI/CTIF).

Op basis hiervan zet de banksector al langer druk op buitenlands vermogen, en eist ze sedert enkele jaren dat vermogen dat uit het buitenland afkomstig is zuiver is. Ofwel kan u dit aantonen, zoniet dient u langs het Contactpunt voor Regularisaties te passeren voor een fiscale regularisatie.  De preventieve antiwitwaswetgeving, maar ook de strafrechtelijke verantwoordelijkheid die de banken mogelijks lopen wanneer ze meewerken aan fiscale fraude of het verbergen ervan (art. 505 Strafwetboek), doet de financiële instellingen steeds meer beslissen om kapitaal te weigeren, en zelfs om bankcliënten aan de deur te zetten.

De Circulaire 2021_12 van de Nationale Bank van België (NBB)

Deze druk wordt sedert juni 2021 bovendien omstandig verhoogd door de Nationale Bank van België.  In een Circulaire die van toepassing is op alle banken, verzekeraars en beursinstellingen die actief zijn op vlak van vermogensbeheer of die levensverzekeringsovereenkomsten met een eenmalige premie uitgeven (bv. TAK 21 en 23) en grote bedragen repatrieerden of repatriëren, verplicht de NBB het uitvoeren van een interne audit.

In deze interne audit dienen de banken (1) de procedures met betrekking tot repatriëring en fiscale regularisatie te beschrijven die zij over de jaren hebben hebben gehanteerd, en (2) om op basis van steekproeven tegen uiterlijk 30 juni 2022 een “lookback” uit te voeren over oude repatriëringen en fiscale regularisaties.  Wanneer uit deze oefening ‘aanzienlijke tekortkomingen’ blijven, dient de bank, verzekeraar of beursinstelling een proportioneel actieplan op te stellen tegen uiterlijk 30 september 2022.

De achterliggende reden van deze oefening bestaat er voornamelijk in om na te gaan of banken (vooral in de periode voorafgaand aan 2016) niet al te gemakkelijk kapitaal hebben gerepatrieerd waarvan enkel de inkomsten over de laatste 7 jaren werden aangegeven, maar waarvan de herkomst zelf niet werd onderworpen aan een fiscale regularisatie.

Deze oefening verloopt momenteel in een relatieve stilte, maar zal er bij menige financiële instelling toe leiden dat oude, onvolledig geregulariseerde dossiers, naar boven komen en wellicht reeds in de tweede helft van 2022 aan de CFI zullen worden gemeld.

De mogelijkheid om een fiscale regularisatie door te voeren loopt af op 31 december 2023

Reeds in het regeerakkoord van de regering De Croo werd tussen de coalitiepartners overeengekomen dat de mogelijkheid om nog een fiscale regularisatie aan te vragen via het Contactpunt voor Regularisaties op 31 december 2023 zou eindigen.

Dit voornemen werd inmiddels ook wettelijk verankerd in de Wet van 16 maart 2021.

 

Conclusie: de perfect storm

Het is duidelijk dat het samenspel van de hierboven vermelde overheidsmaatregelen, ervoor zorgt dat wie nog zwarte inkomsten of kapitaal heeft dat niet (volledig) werd geregulariseerd vanaf 2022 ernstig in de problemen dreigt te komen.

Dit kan tot 31 december 2023 nog vermeden worden door een dossier tot fiscale regularisatie in te dienen bij het Contactpunt voor Regularisaties.

 

Everest anti-fraud als uw partner

Ons kantoor begeleidde in de verschillende regularisatiegolven al honderden cliënten met een dergelijk probleem, en geniet bovendien een uitstekende reputatie op vlak van fiscale regularisatie.  Mr. Stijn De Meulenaer schreef verschillende publicaties over het thema, en geeft bovendien ook vaak lezingen en seminaries waarin hij – dikwijls met de Voorzitter van het Contactpunt voor Regularisaties – de mogelijkheden tot en noodzaak aan fiscale regularisatie toelicht.

Everest anti-fraud heeft er altijd voor gekozen om niet alleen de inkomsten, maar ook de herkomst van het kapitaal te onderwerpen aan een fiscale regularisatie, wat ervoor zorgt dat wij uw dossier op een geloofwaardige manier kunnen rechtzetten waar nodig.

Heeft u vragen?  Aarzel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren via anti-fraude@everest-law.be.

Lees ook onze blog over “regularisatie van Belgisch kapitaal”


Everest fraud in Legal 500

Blogbericht delen

Everest Fraud in Legal 500

Met trots kunnen we aankondigen dat Everest Fraud in de nieuwste editie van The Legal 500 Europe, Middle East & Africa (EMEA) 2021 in de categorie “Fraud and White Collar Crime” als tier 2 werd gerankt.

The Legal 500 biedt een overzicht van gerankte advocatenkantoren met een dekking van 80 landen. Meer dan 300.000 cliënten wereldwijd zijn gevraagd naar feedback over in hoeverre advocatenkantoren voldoen aan de criteria en wensen van bedrijfsjuristen en bedrijfsleiders. Dit wordt gebruikt om elk advocatenkantoor te vergelijken met concurrenten in de betreffende expertisegebieden.”

Maar liefst 3 van onze advocaten kregen een open doekje:

“Practice head Stijn De Meulenaer is a smart lawyer who provides great legal insight”.

“Mathieu Baert is extremely professional and knowledgeable in sports-based crime and compliance”

“Inge Tuyttens is a revelation”.

Het doet minstens zoveel deugd om de getuigenissen van enkele van onze cliënten over onze dienstverlening te lezen:

“The team has the required knowledge to deal with complex matters, including litigation involving many parties.  They are very much open to integrating comments received from their client, which makes for real teamwork, which is very positive.”

“Incredible attention-to-detail, extremely organised and very professional from day one.  They respond in a very timely manner.  Depth of knowledge of the law is paramount for us, especially in a foreign country, and they have it in abundance.”

“Personal contact is their strength.”

De volledige review kan u hier nalezen.


Gratis webinar over Whistle blowing en Privaat fraudeonderzoek

Blogbericht delen

Op woensdag 31 maart 2021 spreekt Mr. Stijn De Meulenaer, partner bij Everest advocaten en hoofd van het departement (anti)fraude en ondernemingsstrafrecht, voor het ICC over de juridische aandachtspunten bij het voeren van een privaat fraudeonderzoek.

 

Naast Mr. De Meulenaer spreken ook Frederik Verhasselt en Peter Leyman (EY) over Whistle Blowing.

Het gratis webinar wordt gehost door International Chambers of Commerce Belgium, waar geïnteresseerden zich kunnen inschrijven via volgende link  https://www.iccwbo.be/event/webinar-from-whistle-blowing-to-court/ .

Vul ook voorafgaandelijk de survey in!

A


Webinar fiscale fraude

Blogbericht delen

Op dinsdag 30 maart 2021 geeft Mr. Stijn De Meulenaer via Lexalert een webinar met als thema “fiscale fraude, een strafrechtelijk risico”.

Inschrijven kan via de website van de organisator.

Mogelijkheden en knelpunten verloop (fiscaal) strafdossier.
Dit praktijkseminarie analyseert het verloop van een (fiscaal) strafdossier.  Op basis van concrete aandachtspunten analyseert Stijn De Meulenaer volgende onderwerpen:
– Aanvang dossier: hoe start dit?
– Verloop onderzoek, met aandacht voor verhoor en inzage en onderzoeksmaatregelen
– Bespreking mogelijkheid minnelijke schikking en plea bargaining
– Bespreking mogelijkheden bij strafrechtelijke verdediging (met focus op witwassen).

Concrete uitwerking Fiscaal strafrecht en fiscale strafprocedure
Fiscaal strafrecht

– Het strafrechtelijk risico toegelicht
– Fiscaal strafrecht in de praktijk, met specifieke aandacht voor
— Enkele fiscale misdrijven, met casus
— Witwasmisdrijven, met casus
Fiscale strafprocedure
– Het fiscaal strafonderzoek
— Opsporingsonderzoek vs gerechtelijk onderzoek
— De rol van de fiscus tijdens het onderzoek (una via)
— Het verhoor: bespreking van verschillende mogelijkheden
— De mogelijkheden tot tussenkomst voor de verdachte
— inzage
— bijkomend onderzoek
— Beëindiging van het strafonderzoek
– De minnelijke schikking
– De voorafgaande erkenning van schuld
– Het vonnisgerecht
— De strafvordering – Bestraffing met bijzondere aandacht voor de verbeurdverklaring
— De burgerlijke vordering – De fiscus als burgerlijke partij

Schrijf je in via Lexalert.

 

 


Het faillissement: wanneer is er sprake van een faillissementsmisdrijf?

Blogbericht delen

COVID-19 heeft niet enkel invloed op de fysieke gezondheid maar kan ook de financiële gezondheid van ondernemingen in het gedrang brengen. De overheid werkte reeds verschillende steunmaatregelen uit voor ondernemingen. Toch is het onvermijdbaar dat bepaalde ondernemingen en zelfstandigen het hoofd niet meer boven water gaan kunnen houden. Komen zij op structurele wijze hun financiële verplichtingen niet meer na? Dan dreigt het faillissement. Het is belangrijk dat de onderneming dan de juiste stappen zet opdat zij niet in het strafrecht verzeild geraakt.

De faillissementsmisdrijven zijn terug te vinden in artikelen 489 tot 490quater van het strafwetboek onder de afdeling “Misdrijven die verband houden met insolventie”. De onderneming heeft bepaalde verplichtingen zoals het meewerken met de curator, de aangifteplicht en het bijhouden van de boekhouding. Wij zetten de belangrijkste faillissementsmisdrijven en verplichtingen hieronder voor u op een rijtje:

Het faillissement

Wanneer een onderneming failliet gaat, wordt een curator aangesteld door de ondernemingsrechtbank. De curator doet dan onderzoek naar de toestand van de onderneming. Indien de curator onregelmatigheden vaststelt, maakt hij hiervan verslag op en stuurt dit door naar het parket. Deze fouten hoeven niet grootschalig te zijn; het kan ook gaan om kleinere vormen van fraude.

Er zijn drie voorwaarden die gemeenschappelijk zijn aan alle faillissementsmisdrijven. De eerste voorwaarde is voor de hand liggend; een faillissementsmisdrijf kan slechts gepleegd worden indien er sprake is van een faillissement. De ondernemingsrechtsbank spreekt het faillissement uit wanneer er staking van betaling is. Het Hof van Cassatie stelde dat de strafrechter hierdoor gebonden is, op voorwaarde dat de beklaagde betrokken was bij de procedure voor de ondernemingsrechtbank.

Ten tweede zijn faillissementsmisdrijven hoedanigheidsmisdrijven. Dit betekent dat zij enkel gepleegd kunnen worden door handelaars.

Tot slot dient het misdrijf gepleegd te worden nadat de voorwaarden voor faillissement aanwezig waren. In tegenstelling tot het uitspreken van de faillissementstoestand door de ondernemingsrechtbank, speelt hier de autonomie van het strafrecht wél voor 100%. De strafrechter gaat met andere woorden op zoek naar het tijdstip waarop een virtuele faillissementstoestand bestond. Of de faillissementstoestand al dan niet werd uitgesproken door de ondernemingsrechtbank is hierbij irrelevant.

Artikel 489 van het Strafwetboek: de medewerkingsplicht ten aanzien van de curator en rechter-commissaris

De misdrijven in artikel 489 worden vaak bestempeld als de “lichtste” categorie van misdrijven gezien de straffen lager liggen dan die van artikel 489bis en 489ter van het Strafwetboek. Toch zijn ook de straffen van artikel 489 geen lachertje: een maximumgevangenisstraf van 1 jaar is mogelijk en boetes kunnen oplopen tot wel 100.000 (x8) euro.

Wanneer u failliet verklaard wordt, moet u gevolg geven aan alle oproepingen van de curator en rechter-commissaris. Daarnaast dient u alle vereiste inlichtingen te verstrekken. Zo moet u bijvoorbeeld de curator tijdig inlichten indien een adreswijziging plaatsvindt of informatie verschaffen over de werkelijke bestuurders van de vennootschap. Daarnaast bestraft artikel 489 eveneens het aangaan van verbintenissen waarvoor onvoldoende tegenprestaties voorhanden zijn gelet op de financiële toestand van de onderneming. Voor deze misdrijven is geen bedrieglijk opzet nodig, loutere nalatigheid is reeds voldoende.

Artikel 489bis van het Strafwetboek: de aangifteplicht

Om te vermijden dat de schulden van een onderneming dermate aangroeien, dient tijdig aangifte gedaan te worden van het faillissement. Deze verplichting geldt voor zowel wettelijke als feitelijke bestuurders. De aangifte dient te gebeuren binnen een maand na staking van betaling. Wanneer er sprake is van staking van betaling, beslist de strafrechter op basis van concrete elementen in het dossier. Een vereiste is echter wel dat de onderneming wist dat haar situatie niet meer te redden viel. Als de onderneming er redelijkerwijze kon van uitgaan dat haar situatie zou verbeteren, bijvoorbeeld doordat zij van haar schuldeisers een afbetalingsplan kreeg, kan haar geen laattijdige aangifte verweten worden. Voor dit misdrijf is een kwaadwillig opzet nodig. Het louter te goeder trouw verkeerdelijk inschatten van de overlevingskansen kan niet leiden tot bestraffing.

Gezien de huidige Corona-crisis, wordt de aangifteplicht voorlopig opgeschort tot 31 januari 2021. De voorwaarde is echter wel dat de voorwaarden voor faillissement slechts vervuld zijn als gevolg van de Corona-crisis. De duur van de opschorting kan nog verlengd worden na 31 januari 2021 bij Koninklijk Besluit.

Artikel 489ter van het Strafwetboek: het bijhouden van de boekhouding

Om een controle toe te laten, is het natuurlijk belangrijk dat er toegang is tot de boekhouding. De onderneming dient deze dan ook te kunnen voorleggen. Indien de onderneming zich schuldig maakt aan het wegmaken van haar boekhouding – weliswaar na datum van staking van betaling – en zij dit doet met het oogmerk om te schaden, kan zij bestraft worden met een gevangenisstraf van 1 tot 5 jaar en een geldboete van 100 tot 500.000 (x8). Het is dus in het belang van de onderneming om een volledige boekhouding voor te leggen. Daarnaast bestraft dit artikel ook het verduisteren of verbergen van een gedeelte van het activa.

Dreigt u failliet te gaan en wenst u meer informatie over uw verplichtingen of wordt u geconfronteerd met een handelspartner die een faillissementsmisdrijf pleegt waarvan u slachtoffer bent, neem dan contact met ons op.


Volg ons online seminarie over fiscale regularisatie

Blogbericht delen

Kan fiscaal regulariseren nog na 1 januari 2021?

Deze en andere vragen beantwoorden Mr. Stijn De Meulenaer (advocaat-vennoot bij het anti-fraudedepartement van Everest advocaten) en Steven Vanden Berghe (Voorzitter Contactpunt voor Regularisaties) bezieler van het anti-fraudedepartement) op woensdag 3 februari 2021 op een door Lexalert georganiseerd online seminarie.

Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven via de website van Utopix.

Andere vragen?  Contacteer ons!

 

 


Everest lanceert (anti)fraud webinars

Blogbericht delen

Nieuwe digitale (anti)fraud webinars

2020 was het jaar waarin de wereld even bleef stilstaan.  Covid 19 deed ons, zowel privé als professioneel, beseffen hoe breekbaar we als mens of organisatie wel zijn.  Maar ook hoe wendbaar.  Vergaderingen verlopen voortaan digitaal, en onder het motto “never waste a good crisis” ontstaan er her en der zelfs nieuwe opportuniteiten.

Vanuit deze optiek lanceert het (anti)fraude departement van Everest advocaten een nieuw product onder de vorm van cliëntgerichte “(anti)fraud webinars”.

Waarom?  Omdat organisaties zich, vandaag meer nog dan voorheen, dienen blijven te wapenen tegen fraude.  Ook bij de fraudeurs heeft Covid 19 immers nieuwe opportuniteiten gecreëerd (lees  hierover onze blog).

Hoe?  Evident niet op de klassieke manier, waar we een seminarie verzorgen in een zaaltje, maar wel op digitale wijze, door middel van op maat gemaakte (anti)fraud webinars, waarin wij die aspecten van fraudebestrijding toelichten die jouw organisatie vandaag bezighouden.

 

Een greep uit onze (anti)fraud webinars

1. Tips & trics voor fraude-onderzoek door interne en externe auditoren

Voor wie?

Everest (anti)fraud bouwde praktische én academische ervaring op in de begeleiding van interne en externe auditoren die in aanraking komen met fraudedossiers.  Daarnaast richt dit (anti)fraud webinar zich tevens tot bedrijfsleiders die willen weten hoe zij zich juridisch preventief kunnen organiseren om hun werknemers bij vermoedens van fraude te controleren.

Wij assisteerden in de afgelopen jaren verschillende banken bij de uitbouw/perfectionering van hun eigen fraude departement, en schreven diverse fraud policies die bedrijven een werkbaar kader geven om binnen de juridische grenzen aan interne fraudebestrijding te doen.  Mr. Stijn De Meulenaer doceert deze materie tevens sedert meer dan 15 jaar als executive Professor in de Masterclass Fraud Auditing (MCFA).

Wat?

Afhankelijk van uw noden en op basis van uw concrete input gaan wij na welke concrete maatregelen u als interne of externe (fraud) auditor/onderneming kan ondernemen om bedrijfsfraude te bestrijden:

  • waar eindigen uw onderzoeksmogelijkheden en begint de privacybescherming?
  • welke middelen heb ik om deze grens te verleggen en meer onderzoek te kunnen verrichten?
  • kan ik een bureau van een werknemer onderzoeken?
  • mag ik gebruik maken van camera’s?
  • mag ik e-mail- en internetverkeer controleren?
  • mag ik informatie op social media gebruiken als bewijsmateriaal?
  • mag ik een werknemer interviewen?
  • mag ik een derde interviewen?

Hoe?

Aan de hand van een (anti)fraud webinar brengen wij u onze kennis over.  Wij maken ons (anti)fraud webinar graag zo concreet mogelijk aan de hand van de input/vragen die we op voorhand van u krijgen.  Op het einde van ons webinar leggen wij u graag uit welke optimalisaties er binnen uw onderneming nog mogelijk zijn.

2. Hoe voorkom ik dat de bank mijn rekening opzegt?

Voor wie?

Everest (anti) fraud begeleidt regelmatig ondernemingen die door de compliance afdeling van hun bank bevraagd worden of zelfs aan de deur dreigen gezet te worden.  Deze opleiding richt zich op (beroepsverenigingen van) ondernemers die actief zijn in fraudegevoelige sectoren of sectoren, dan wel op sectoren waarin veel cash geld omgaat.

Wat?

De Europese en daaruit voorvloeiende Belgische antiwitwasverplichtingen worden steeds strenger, en vinden in steeds meer sectoren toepassing.  De banken waken via hun compliance afdelingen bovendien alsmaar strenger over de toepassing van deze wetgeving, en screenen hun bankklanten voortdurend.

In dit (anti)fraud webinar maken wij u, afhankelijk van uw noden en uw concrete input, vertrouwd met de preventieve witwasverplichtingen die voor uw onderneming/sector gelden:

  • wat zijn de op mij(n sector) geldende antiwitwasverplichtingen?
  • hoe ga ik hiermee in de praktijk om?
  • hoe verhoud ik mij tot mijn bankier?
  • hoe beantwoord ik vragen van mijn bankier?
  • wat kan ik doen wanneer mijn bankrekening is opgezegd?
  • welke gevolgen zie ik tegemoet nadien?

Hoe?

Aan de hand van een webinar brengen wij u onze kennis over.  Wij maken ons (anti)fraud webinar graag zo concreet mogelijk aan de hand van de input/vragen die we op voorhand van u krijgen.  Op het einde van ons webinar leggen wij u graag uit hoe een antiwitwasaudit u kan helpen om de bank aan te tonen dat u de regels wel degelijk naleeft.

3. Witwassen voor sportclubs en makelaars

Voor wie?

Deze opleiding heeft tot doel om sportclubs en makelaars vertrouwd te maken met de nieuwe antiwitwasverplichtingen die hen te wachten staan.

Wat?

Everest (anti) fraud en Everest Sport hebben de afgelopen jaren een doorgedreven ervaring ontwikkeld in dossiers van sportfraude.  Zo begeleiden wij de Pro League als burgerlijke partij in de Operatie Propere Handen, alsook de Tennis Integrity Unit in een internationaal omkoopschandaal in de tenniscompetitie.  Deze schandalen hebben ervoor gezorgd dat ook de voetbalsector in 2021 onderhevig wordt aan de antiwitwaswetgeving (lees meer in onze blog hierover).

Tijdens dit (anti)fraud webinar leggen wij uit:

  • wat de gevolgen zijn van de uitbreiding van de antiwitwaswetgeving op de sportwereld
  • wie precies onderworpen wordt aan de nieuwe wet
  • hoe dit praktisch in zijn werk zal gaan
  • wat het standpunt is van de toezichthoudende overheden (CFI en FOD Economie)
  • wat u preventief kan ondernemen om in orde te zijn

Hoe?

Aan de hand van een webinar brengen wij u onze kennis over.  Wij maken ons (anti)fraud webinar graag zo concreet mogelijk aan de hand van de input/vragen die we op voorhand van u krijgen.  Op het einde van ons webinar leggen wij u graag uit hoe u zich als club of makelaar best concreet voorbereidt op de nieuwe antiwitwaswetgeving.


Coronafraude: zorg dat u ook online gezond blijft

Blogbericht delen

De coronacrisis heeft een grote impact gehad op ons online gedrag; veel mensen telewerken via het internet, er wordt meer online gewinkeld en digitale berichtendiensten zoals WhatsApp worden intensiever gebruikt. Deze verhoogde onlineactiviteit zorgt er echter ook voor dat online oplichting als het ware explodeert. Cybercriminelen gebruiken de coronacrisis als nieuwe insteek en hebben daardoor vaak vrij spel.

Hieronder zetten wij de meest voorkomende vormen van coronafraude voor u op een rijtje:

Phishing

Phishing is een fenomeen waarbij de oplichter zich voordoet als een vertrouwde instantie om geld en gegevens van onwetende burgers af te troggelen. Zo doen cybercriminelen zich bijvoorbeeld via e-mail voor als de FOD financiën waarbij gevraagd wordt om achterstallige betalingen te doen. De coronacrisis geeft deze criminelen nu een nieuwe invalshoek: men vraagt een coronapremie ter compensatie van de huidige coronamaatregelen. Teneinde deze coronapremie over te maken worden uw bankgegevens of het nummer van uw kredietkaart gevraagd. Op die manier kan er coronafraude worden gepleegd.

Het gevaarlijke is dat deze e-mails er vaak erg professioneel uitzien. Zo wordt u omgeleid naar een website die er kan uitzien als een echte overheidswebsite. Logo’s worden daarnaast zeer accuraat nagemaakt en valse e-mailadressen gelijken sterk op de originele e-mailadressen. Hierdoor kan men vaak niet meer onderscheiden wat echt is en wat vals is.

Smishing

SafeOnWeb, een initiatief van de Belgische overheid om burgers te informeren en adviseren over cybersecurity, waarschuwde eerder dit jaar al voor “smishing” (phishing via sms). Smishing gebeurde massaal toen de overheid besliste om effectief coronapremies uit te keren. Er werd een sms verstuurd, zogezegd in naam van de Nationale Veiligheidsraad, waarbij gesteld werd dat elke burger een compensatie zou krijgen voor de door hem betaalde facturen tijdens de crisis. In kwestie werd er verwezen naar een valse website. Op deze website kon men zogezegd doorklikken naar de website van de eigen bank. Op die manier konden cybercriminelen wederom bankgegevens ontfutselen van de slachtoffers.

Ook werd er de laatste tijd meer en meer melding gemaakt van WhatsApp fraude. Daarbij wordt met het gehackte WhatsApp account van een persoon berichten naar familie of vrienden gestuurd in de aard van “Hallo mama, ik heb een nieuw telefoonnummer, kan jij een rekening voor me betalen?”. Doordat de persoonlijke contacten beperkt zijn tijdens de coronacrisis, werd steeds vaker ingegaan op deze verzoeken.

Frauduleuze websites

De coronacrisis zorgde daarnaast voor een toename aan frauduleuze websites. Zo doen cybercriminelen zich valselijk voor als een gezondheidsorganisatie waarbij er geneesmiddelen, testen of andere corona-informatie wordt aangeboden. Ook duiken er verschillende webshops op die frauduleuze producten verkopen zoals handgels of mondkapjes. Deze producten komen echter nooit aan wanneer zij besteld worden. Soms wordt er zelfs verwezen naar conformiteitsbewijzen en vaak wordt er getracht via aanbiedingen uw e-mailadres en wachtwoord te ontfutselen.

Jezelf beschermen is de boodschap

Hoe kan u uzelf nu beschermen tegen dergelijke vormen van online oplichting? Een weggever is meestal het e-mail adres of linkadres waar men u naartoe probeert te krijgen. Dit zal enorm hard lijken op het officiële e-mailadres van de desbetreffende dienst. Een lichte afwijking bestaat er bijvoorbeeld uit dat gebruik wordt gemaakt van .org in de plaats van .be. Ga daarom altijd na wat het officiële e-mailadres is van de dienst die u contacteert. Krijgt u een sms van een familielid met het verzoek om geld te storten? Neem dan altijd eerst rechtstreeks contact op met deze persoon.

Bent u slachtoffer geworden van online oplichting of heeft u verdere vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.


Misbruik van corona steunmaatregelen

Blogbericht delen

Teneinde de Belgische economie zoveel mogelijk te beschermen tegen blijvende schade, namen zowel de federale als Vlaamse overheid verschillende steunmaatregelen. Op die manier werd en wordt nog steeds financiële steun geboden aan zelfstandigen en bedrijven die lijden onder de coronacrisis. Een aanzienlijk deel van deze steun komt echter terecht bij ondernemers en bedrijven die dit helemaal niet nodig hebben of die bewust liegen om premies op te strijken.

Misbruik van steunmaatregelen

Naar schatting wordt zo een 10 tot 15% van de overheidssteun misbruikt; deze steun komt terecht in het criminele milieu, in de handen van fraudeurs of bij bedrijven die reeds voor de crisis op het punt stonden failliet te gaan. Steun werd aangevraagd door dekmantelbedrijven voor andere criminele activiteiten of slapende vennootschappen zonder echte economische activiteit.

Veel van deze steunmaatregelen lenen zich goed tot misbruik aangezien de aanvraag en toekenning ervan zonder al te veel controle gebeurt. Zo is er bijvoorbeeld het overbruggingsrecht, waarbij een vervangingsinkomen tot 1.614 euro kan worden toegekend aan zelfstandigen die door omstandigheden moesten sluiten. De controle bij de aanvraag hiervan bleef beperkt tot een check van identiteits- en adresgegevens. Verdere bewijsstukken om de aanvraag te staven waren niet vereist. Dit was deels een bewuste keuze van de overheid om massale faillissementen en ontslagen te vermijden. Het is echter moeilijk te controleren of zelfstandigen die verklaren dat ze door corona de deuren moesten sluiten toch voortwerken.

Daarnaast wordt ook misbruik gemaakt van Vlaamse steunmaatregelen zoals de compensatiepremie. Deze premie van 3.000 euro werd toegekend aan bedrijven die een omzetdaling boekten van minstens 60%. Het gebeurde massaal dat facturen gewoon werden uitgesteld om dit verlies te kunnen aantonen. Op die manier werd de compensatiepremie toegekend aan bedrijven die hier geen recht op hadden.

Strafrechtelijke gevolgen

Misbruik van steunmaatregelen blijft echter niet zonder strafrechtelijke gevolgen; dit blijkt uit de arrestaties van 25 mensen op 15 december 2020 in een onderzoek naar fraude met corona-uitkeringen. De fraude werd gepleegd door de identiteit van honderden mensen te misbruiken of in eigen naam corona-uitkeringen aan te vragen terwijl ze daar geen recht op hadden. Naar schatting bedraagt de schade 2 miljoen euro voor de sociale zekerheid.

Het VLAIO heeft reeds aangekondigd haar inspectieteam van 15 naar 30 personeelsleden uit te breiden. Zij kunnen tot 5 jaar lang na uitbetaling subsidies controleren én terugvorderen. Het is daarom aangeraden om bewijzen van sluiten of inactiviteit gedurende 5 jaar na de uitbetaling van een premie goed te bewaren.

Daarnaast worden onterechte aanvragen ook strafrechtelijk beteugeld. Op subsidiebedrog staan geldboeten tot 800.000 euro en gevangenisstraffen tot 5 jaar. Ook bewust onjuiste of onvolledige verklaringen zijn strafbaar met een geldboete tot 50.000 euro en een gevangenisstraf tot 3 jaar.

Heeft u steunmaatregelen aangevraagd en wordt u geconfronteerd met een controle van overheidsdiensten? Klik hier om ons te contacteren voor assistentie.


Page 1 of 4123...Last